Depiction

The Test — 170904

The Test Poster

Våra vänner på reklambyrån Länge Leve i Malmö hörde av sig till oss. De hade fått i uppdrag av Region Kronoberg att ta fram en film som ska upplysa unga om att det går att testa sig gratis för klamydia, och till det projektet ville de ha vår hjälp med att animera själva filmen. Vi på Depiction tyckte förstås att det lät som ett jättekul projekt och började spåna på idéer direkt.

snoppar_radda_grade_00010

Hur filmen skulle ta form var ingen självklarhet. Vi bollade idéer fram och tillbaka. Länge Leve ville ha två karaktärer i form av en snopp och en snippa, och att de skulle få vara våra huvudroller. En tidig idé var att göra en 2D-animerad informationsfilm som visar hur enkelt det är att göra klamydiatestet hemifrån. Efter ytterligare bollande fram och tillbaka kom vi dock fram till att vi ville ta ut svängarna mer och göra något lite mer spektakulärt för att ta vara på den minst sagt annorlunda premissen. Det råder ju ingen brist på informationsfilmer, så vi behövde något extra som skulle få filmen att stå ut och nå fram till sin målgrupp. Vi på Depiction kände också att det vore roligare att göra en helt och hållet 3D-animerad film. Vi hade en snäv tidsram och budget, så det skulle inte bli en enkel uppgift, men vi var väldigt sugna på att ta oss an något större.

restu_wide_00041

Länge Leve föreslog för slutkunden att filmen skulle vara upplagd som en actionfilmstrailer. Snippan och Snoppen skulle få vara våra protagonister, klamydian skulle få vara det okända hotet som i en katastroffilm, och kondomen tillsammans med klamydiatestet skulle vara lösningen. Slutkunden tyckte om idén, så vi skred till verket.

Tillsammans med Länge Leve började vi skissa på vilka scener vi skulle ha med. Totte, AD på Länge Leve, började ta fram ett storyboard samtidigt som vi ritade på karaktärerna. I ett känsligt ämne som detta är det extra viktigt att vi ser till att få en bra representation och mångfald, så vi gjorde många storleksvariationer och bestämde oss för att hålla våra karaktärer i färger som blått, grönt och lila. Vi kom också fram till att filmen skulle ha en leranimerad look.

gandalfSpin_136snippaSpin_143snoppSpin_141

När storyboardet blev godkänd av slutkunden gick vi vidare till att blocka upp och layouta scenerna i 3D, och efter att de blivit godkända var det bara att modellera, texturera, ljussätta, animera och compa ihop allt tills vi hade en färdig film redo, så när som på ljudet.

09_bergsscen

actionmontage1_biljakt

actionmontage2_gråtande

Processen från att ha ett storyboard godkänt till en färdig film (visuellt, utan ljud) var bara tre veckor lång. Så det gällde att jobba snabbt! Vi hade 22 olika klipp, plus 7 klipp med 3D-animerad text att göra. Totalt var det 29 skott, på tre arbetsveckor. I snitt lyckades vi alltså göra två klipp per arbetsdag. Detta innefattade all modellering, texturering, ljussättning, animation, compning, grade och även rendering. Vi fick förvisso skjuta in en hel del övertid och helgjobb, och det var inte en sekund våra datorer inte stod och renderade, men vi är väldigt nöjda med resultatet och väldigt stolta över att vi hann leverera detta på så kort tid!

kondomhallen_00036

När allt det visuella var klart blev det dags för ljudet. Musik och ljud bestod av en blandning av ihopklippning av stockmaterial och egeninspelad foley, som Depictions Oskar tog hand om.

Det sista en saftig filmtrailer behöver är förstås en mustig trailerröst. Via Online Voices fick vi tag på Eric G, som fick rollen som berättarröst. Där hittade vi även Josefine J som fick berätta all nödvändig information i slutet.

Och här har vi filmen i all sin prakt:

Kasta gärna ett öga på vårt breakdown här också:

Folket på Länge Leve som jobbade med oss på denna film var:

Niklas Ekdahl – projektledare
Totte el Siddig – art director
Henrik Backberg – copywriter

Nu håller vi tummarna för ett gott mottagande och att vi kanske, någon gång i framtiden, får träffa våra kära actionhjältar i en uppföljare. Eller varför inte göra en Marvel? Snippan och Snoppen Extended Universe – där foten med nageltrång kan få sin egen spinoff-rulle.

 

Mercedesfotografering — 161220

I slutet på April 2016 inledde vi det första större samarbetet med ADn Henrik Engström för att göra en reklamkampanj för Mercedes transportbilar – och nu i november var det dags igen. Bildkonceptet krävde att vi fotograferade bilarna för sig för att sedan montera in dessa i miljö i postproduktionen. Efter ett antal veckors planeringstid tillsammans med vår Art Director stod tillslut två dagars fotografering på schemat för att samla allt material som krävdes inför slutleverans.

_dsc3238-copy

Oskar tog sig an ansvaret som Digi-tech på plåtningen och ansvarade för alla digitala bitar under fotograferingen.

_dsc3241-copy

Vi behövde en flyttbar arbetsplats för att kunna göra en grundretusch på plats under fotograferingen så vi hyrde därför en lastbil så vi fick en rejäl arbetsstation med plats för datorer och skärmar. Nils Levin var också på plats som assistent och ett par extra händer under fotograferingen.

_dsc3237-copy

_dsc3251-copy

Redan innan fotograferingen av bilarna hade vi gjort bakgrunderna och kunde därför säkerställa perspektiv, reflektioner och look.

_dsc3258-copy

Uppställning av bilarna! Härliga Malmö i bakgrunden men detta byttes senare ut. Vi hade också tur med vädret, molnigt precis som vi hade hoppats på och kanske något att förvänta i november månad.

_dsc3262-copy

_dsc3287-copy

_dsc3303-copy

_dsc3275-copy

Efter första fotograferingsdagen möttes vi av Christoffer som flitigt jobbade i studion.

_dsc3266-copy

_dsc3326-copy

_dsc3325-copy

Tiden med postproduktion har varit lång men resulterade till sist i något som vi alla var väldigt nöjda med. Eftersom kampanjen ännu inte har gått live ännu kan vi inte visa slutresultatet. Men inom en inte allt för lång tid kommer vi att uppdatera hemsidan med den nya kampanjen. 2016 går snart mot sitt slut men det kliar i Depictions fingrar att få sätta igång med nya liknande projekt som dessa.

Den Lilla Flykten — 160913

poster_liggande_liten

I början av 2014 fick vår David Sandell idén att modellera upp en fiktiv lägenhet i 3D.

tumblr_inline_n0z9sulkrm1s0kgap

tumblr_inline_n0z9uwdvli1s0kgap

Sakta men säkert vidareutvecklades idén från ett modelleringstest, till att bli en liten animation, och vidare till vad som skulle bli vår första kortfilm. En enkel handling började ta form i takt med att mer och mer digital rekvisita färdigställdes, och efter några månader av (väldigt) sporadiskt kvällsarbete här och där fanns det till slut en plan.

triett

byra

ballograf

fargtub

Filmen skulle handla om en sax som kommer till liv och med hjälp av ett gäng andra prylar flyr från lägenheten den bott i. En kort och enkel historia, men det behöver inte betyda att skapandeprocessen är enkel. Speciellt inte för att vara en enda persons fritidsprojekt! Men vi på Depiction tycker om utmaningar och utan att ta sig vatten över huvudet ibland når man inga nya höjder. Arbetet fortsatte iallafall och animationen började ta form.

Vid julen 2014 skulle en sekvens testrenderas, och efter en veckas konstant tuggande på en dator hade ca 14 bildrutor blivit klara. Efter en snabb uträkning visade det sig att om detta tempo skulle fortgå skulle filmen ta fem och ett halvt år att rendera färdigt! Då detta var ett nollbudgetprojekt så fick vi offra upplösningen och tänka om något, snarare än köpa in en renderingsfarm. En lösning vi kom fram till var att minimera antalet scener med rörlig kamera. Istället för att rendera hela bilden i varje bildruta kunde vi då istället bara rendera bakgrunderna en gång, rendera de rörliga elementen (saxen i de flesta fallen) och lägga ihop allt i efterhand.

saxfilm-breakdown_0122

Så! Efter ungefär ett år av fortsatt animering, rendering och senare även lite compositing och grading så stod filmen klar! Eller, år och år – allt detta gjordes fortfarande bara på kvällar och helger då och då eftersom det mest var ett fritidsprojekt. För att ge ett hum om hur lång tid det tog kan vi berätta att på en av Davids två skärmar rullade tv-serier, och det som hanns med var två säsonger av Arrested Development, nio säsonger av Seinfeld, sju säsonger av Parks and Recreation, och, i ett extra kritiskt skede, sex säsonger av Sex and the City. Så även om det inte var ett års effektiv arbetstid så tog det ändå en stund.

Men när alla 3990 bildrutor var klara återstod det ännu ett och annat! Nämligen ljud och musik. Depictions egna Hans Zimmer, Oskar, tog på sig uppgiften att lösa båda uppgifterna.

_dsc8366-copy

_dsc8360-copy

I Malmö och Lund spelade vi in ljudeffekterna: alla bilar som susar förbi i bakgrunden, alla trappsteg i trappuppgången, allt fågelkvitter från innergården och framför allt alla saxens fotsteg mot metall, trä och plast.

Till musiken hade vi ett gäng referenser: Nils Frahm, The Radio Dept., Efterklang och tidigare nämnda Hans Zimmer och hans Interstellar-soundtrack. Oskar kokade ned detta och gjorde ett fantastiskt jobb,  där en sax som hoppar ut genom ett fönster kan låta nästan lika pampigt som en rymdfärjas uppskjutning.

Våren 2016 stod till slut filmen klar efter att ljud och musik lagts på.
Den premiärvisades på Sveriges Kortfilmfestival 2016 på Bio Rio i Stockholm. Där vann den pris för bästa animation, och blev också utvald att representera Sverige i den internationella kortfilmsfestivalen Unica i Rumänien samma år. Där vann filmen brons i kategorin Young Professional. Vidare har den även visats på festivaler överallt: Sydkorea, Estland, åtta gånger i Tyskland, men det kanske mest tydliga var att den fick priset Vimeo Staff Pick vilket genererade över 200 000 visningar på otaliga sidor på nätet.

Här kan du se slutresultatet av allt detta:

Ibland ger ens projekt ringar på vattnet och ibland blir det fler ringar än vad man någonsin hade kunnat förvänta sig. Strax efter att vi hade visat Den lilla flykten för första gången så hörde en man av sig från Berkeley University som berättade att han sett vår film och blivit inspirerad.
Mannen, som hette Yi Dong, komponerade ett musikstycke där han använt Den lilla flykten som utgångspunkten. Musiken är komponerad efter saxens äventyr och följer hela berättelsen.  I Air Lyndhurst Studios i London spelades sedan allting in och Yi Dong dirigerade. Innan semester skickade Yi Dong över det inspelade materialet till oss, och alla på Depiction blev minst sagt tagna av att se hur storartat slutresultatet blev. Det är en speciell känsla när något man själv skapat ger ringar på vattnet och inspirerar andra. Har vi tur kanske vi får samarbeta med Yi Dong i framtiden igen, vem vet!

För att läsa mer om Yi Dong och hans musik gå in på www.yidongmusic.com.

Här finns också ett kort breakdown från tre klipp från filmen:

För att sammanfatta detta kan vi säga att det har varit ett otroligt lärorikt projekt, med mycket hinder att ta sig över, tekniker att sätta sig in i och med ett resultat långt över vår förväntan.

Nu ska vi bara fila på vad vårt nästa kortfilmsprojekt ska bli!

Depiction säger hej! — 160913

Depiction startade sommaren 2013 av Jonathan och Oskar som lärde känna varandra några år tidigare på Gamleby fotoskola. Det började blygsamt, utan ens ett namn eller några kunder redo, och först gjorde vi bara retusch och mindre fotograferingar.

_dsc9150-copy

_dsc8850-copy

img_9465-crop

Vi hade inget riktigt kontor, utan bara ett litet rum i Lund, och inga ordentliga datorer. Men två arbetsdugliga skärmar köptes in och arbetet satte igång. Ett av de tidiga jobben vi gjorde var för Touch of Taste. Det blev ett smakprov på det vi gillar att göra bäst: foto, video och retusch i kombination. Det enda som saknades i den produktionen var 3D, men det fröet var inte riktigt sått ännu.

img_9875

2

Snart hade vi hunnit flytta kontoret till en liten källarlokal i Malmö. Takhöjden var inte mycket att hurra för, men företaget gick framåt! Vi hade lyckats skaffa en slutkundlista med namn som Brio, Systembolaget, Apoteket och Doro. 3D var inte heller något vi skyggade undan för, utan det hade börjat nästla sig in i listan på tjänster vi erbjöd.

_dsc8279-copy

_dsc8298-copy

plywood

Vi hann bli med namn också – Smoke & Mirrors! Det namnet stannade dock inte länge.

_dsc1294-copy

_dsc1176-copy

_dsc1296-copy

_dsc1212-copy

_dsc1190-copy

Under 2015 tog vi ytterligare ett steg och bytte lokal igen – till Saltimporten i Malmö, där vi nu har vårat huvudkontor. Kundlistan har utökats och vi har bl.a. gjort motion graphics till artister som Beyonce, Madonna, David Guetta och Taylor Swift, fotat och filmat för Mercedes

Vi har också hunnit med att ha haft vår första praktikant (Nils!) och från och med 2016 har vi skaffat oss både nytt namn, Depiction, och en ny medarbetare – David!

David gick i samma klass som Oskar och Jonathan, och efter fyra år i Stockholm där han arbetat med 3D-animation och retusch beslöt han sig för att hoppa på tåget med sina gamla klasskamrater. David utgör också Depictions Stockholmsfilial och arbetar från ett kontor på Kocksgatan 50 på Södermalm.

2

Så här är vi nu! Vi arbetar nu med foto, retusch, motion graphics och 3D, med bas i både Stockholm och Malmö.
Hör gärna av dig om det är något mer du undrar över!